NYE MULIGHETER I NORSKUNDERVISNINGEN
I Kunnskapsløftet 2006 er
digital kompetanse nevnt for første gang. http://www.udir.no/Lareplaner/Grunnleggende-ferdigheter/ De fem grunnleggende ferdigheter er nå
endret til: skrive, regne, uttrykke seg
muntlig og skriftlig og digital kompetanse.
Dette gir dagens norsklærer
nye utfordringer. Utviklingen
har gått raskt. Fra å levere alt skriftlig på papir, leveres og gis oppgaver
bl.a. på Fronter og ITs Learning. I klasserommet er den tradisjonelle tavla
byttet ut med Smart-Board.
Fra ark til nettbrett
På Musikkstudiet på
Høgskolen i Vestfold i 2009 ble jeg kjent
med innleveringer på nett. Det ga noen utfordringer for voksne studenter, og lærere som ikke var så kjent med
digitale verktøy. Men det geniale var jo at vi også kunne levere
arrangeringsoppgaver som læreren kunne lytte til. Utviklingen har gitt oss mange nye muligheter. Vi kan sitte et annet sted i verden og ha
kontakt med medstudenter, og foreta innleveringer, samarbeide osv.
I Aftenposten 3 mars.2015, kunne vi lese for første gang at flertallet av leserne var digitale
lesere.:
http://www.aftenposten.no/kultur/Derfor-ser-Aftenpostens-sjefredaktor-lyst-pa-fremtiden-7923127.html Vi er for fullt på vei inn i en digital tidsalder, noe som krever mer digitalt kompetente lærere.
http://www.aftenposten.no/kultur/Derfor-ser-Aftenpostens-sjefredaktor-lyst-pa-fremtiden-7923127.html Vi er for fullt på vei inn i en digital tidsalder, noe som krever mer digitalt kompetente lærere.
Fra Web.1.0 - Web.2.0-generasjon
Voksne i dag kalles Web.1.0 generasjonen. Det
er en benevnelse for generasjonen på
1900-tallet som f. eks. brukte ferdige oppslagsverk.
De kunne lage personlige hjemmesider og lese portaler. Forskjellen var
at de ikke kunne kommunisere og dele noe, slik dagens generasjon kan på nettet. Generasjonen som vokser opp nå på 2000- tallet har PC og nettbruk som en mer og mer naturlig del av
hverdagen. Vi kan kalle andre (2) generasjons nettbrukere for: Web.2.0.
Sosiale medier- vår nye sosiale arena
Mye av kommunikasjonen og informasjonen i dag
foregår på sosiale medier.
Facebook , Whatsapp , Twitter, Blogger og Youtube er brukerstyrte medier hvor en kan publisere mye fra livet; formidle tanker, og kommentere fagartikler eller mindre seriøse innlegg. Det kan ta sekunder før nyheter og publiserte ting er spredt over hele verden.
Facebook , Whatsapp , Twitter, Blogger og Youtube er brukerstyrte medier hvor en kan publisere mye fra livet; formidle tanker, og kommentere fagartikler eller mindre seriøse innlegg. Det kan ta sekunder før nyheter og publiserte ting er spredt over hele verden.
Hvordan kan vi hjelpe elevene å bruke nettet
på en fornuftig måte?
Det å ikke legge ut personlige opplysninger om seg selv, er viktig for elevene å bli informert om. Mobbing på nettet er også et tema som læreren bør ta opp.
Det å ikke legge ut personlige opplysninger om seg selv, er viktig for elevene å bli informert om. Mobbing på nettet er også et tema som læreren bør ta opp.
Det er viktig at elevene vet at de ikke kan legge alt mulig ut på facebook, fordi arbeidsgivere kan sjekke deg opp der før evt ansettelse. Likeledes på Google og Youtube. Vi har fått et samfunn hvor «storebror» ser
deg, og dine digitale spor blir lagret. En side om god nettbruk er: http://www.nettvett.no/
Hva er pålitelig kilde?
Wikipedia er et brukerstyrt
oppslagsverk hvor alle kan legge inn ny
informasjon. Dette er det største oppslagsverket på verdensbasis, og ble
etablert i 2001 av Jimmy Wales.( Hoem, Scwebs,Tekst2null,s.112). Her finner vi informasjon om kjente personer og steder etc.. Kildene er oppgitt, men det er ikke sikkert at det som står er faglig forsvarlig. Likevel; Wikipedia er kjent for å være et godt oppslagsverk, som blir mye brukt.
Kan vi forvente at elever på ungdomsskolen
er kritiske til kilder? På videregående bør vi forvente dette. God
grunnleggende opplæring er derfor viktig i skolen. Vil vise til gode oppgaver
om f. eks. plagiering og rett kildebruk i Norskboka.no, s.66. (Leif Harboe).
Her er det mange gode, nyttige tips til norsklæreren. Vil vise til eksempel fra
egen undervisningshverdag, hvor elever kommer fra asylmottak, og ikke har hatt
grunnleggende opplæring i digitale verktøy i sitt hjemland. Vi kan altså ikke
forvente at alle skal kunne skrive i Word og Excel, kunne redigere bilder, ha kunnskap om personvern,
rettigheter og kildebruk etc.
PLN - personlig lærende nettverk
Tidligere var lærerværelset
stedet, der meninger ble utvekslet og nye ideer oppsto. I dagens PLN kan vi
finne ressurser på digitale bokmerker, blogger, spotify, Itslearning osv. Vi
kan samarbeide med, og møte nye kolleger på nettet. Vi kan tilføye og
kommentere, og lagre ressurser i nettskyen.
Eksempel på to gode lærerblogger: https://www.bloglovin.com/blogs/lektor-aksnes-skoleblogg-3479336
En annen god blogg som gir mye kunnskap om
digitale verktøy er Eva.0.2.. Vi ser jo at nettet er et genialt
undervisningsverktøy, men utviklingen går raskt. Det som var «nytt» for et år
siden, kan være «gammeldags» i dag. Det at læreren holder seg oppdatert, er
derfor viktig. Vil igjen vise til bloggen Eva.0.2, der hun beskriver
basisferdighetene en lærer bør kunne:
Er elevene så gode på
digitale verktøy som vi tror? Eva viser også til et intervju med elever om bruk
av digitale verktøy. Dette er interessant, da vi kanskje tror at de har mye
kunnskap om digitale medier:
https://evabra.files.wordpress.com/2009/10/ikke-mye-digitale-innfc3b8dte.pdf
Dette intervjuet
viser at elevene ikke er så «digitalt innfødte» som vi tror. De har store hull
i sin digitale kunnskap. Er de mest vant til spill, og bruk av sosiale medier?
Jeg vil ta med et utdrag
fra Evas blogg:
Dagens barn og unge vokser opp i et samfunn preget av
en sterk og kontinuerlig strøm oppmerksomhet og læring. Elevene er ikke lengre
bare forbrukere av medier, men har
helt andre forutsetninger for selv å uttrykke seg og
nå ut til mange gjennom bruken av
sosiale medier på nettet. Brukervennlig
informasjonsteknologi gjør det mulig for alle å
bidra til strømmen av nyheter og nyhetsdekning.
Dagens lærerstudenter har gode
forutsetninger for å manøvrere i mediesamfunnet, men
må tilegne seg kunnskap om
hvordan dette påvirker barn og unge og hvordan ny
teknologi kan brukes i opplæringen.
Lærerutdanningsinstitusjonene må ta inn over seg den
medie- og informasjonsteknologiske
utviklingen og bidra til studentenes forståelse og
bruk av disse.
av informasjon og påvirkning. Skolen har sterk
konkurranse om elevenes
Blogginnlegg: Eva.2.0
Literacy
Digital kunnskap er derfor
svært viktig i lese,- og skrive-opplæringen; også kalt literacy i
Kunnskapsløftet 2006. Literacy er ikke bare tolkning av skrift, men også
multimodale tekster. Multimodale tekster er sammensatt av lyd, bilde, bokstaver
og figurer. Nettopp fordi mange av tekstene i dagens samfunn er sammensatte, må
norsklæreren ha oversikt over de aller fleste sjangre og tekstformat som finnes.
Det vil si at man fokuserer på sjangrer, strukturer og virkemidler i de
digitale tekstene, slik at kompetansemålet i KL06 blir oppfylt. Sammensatte
tekster kan bestå av foto, video, skrift og lenker til nettsteder(hypertektstualitet).

-Elevene oppretter egen blogg for en forfatter
eller en fiktiv person. Her lærer elevene mye om sammensatte tekster. (Viktig
at det er undervisningsblogg, og ikke ligger åpent på nett).
- Et godt opplegg i nynorsk
er at elevene skal skrive statusoppdateringer om f.eks. et dikt på nynorsk i en
uke.
- De kan også opprette
prosjektblogg, leseblogg (logg,dagbok) eller refleksjonsblogg, og respondere på
hverandres tekster.
Personlig vurdering
Personlig tenker jeg at mye
av kommentarer etc. som ligger ute på nett, er lite gjennomtenkte, og kanskje
språklige dårlige tekster. De har blitt skrevet to sekunder etter at en ytring
er lagt ut på nett. Hva skjer med ungdommen hvis den gode skriftkulturen dør
ut, og forkortelser og «slang-ord» overtar for norsk rettskriving?
«Alle skriver feil», sier elvene som Eva
intervjuet i bloggen. Her mener jeg
norsklæreren fortsatt har et stort ansvar. Det gode, gammeldagse brevet, med godt
formulerte tanker er også kanskje en
verdi som burde ivaretas. Det å ha en god håndskrift er en verdi som ikke bør
glemmes i vår digitale hverdag.
Men vi skriver mailer, blogger og ytrer oss. Sammensatte
tekster, og multimodalitet er kommet for å bli. Samtidig kan vi se en trend i
dagens samfunn om å «gå tilbake til røttene». Det å leve i hamoni med naturen,
være miljøbevisste og kanskje ikke være «pålogget» døgnet rundt er «in».
Langsomhet, og gjenbruk kan være en
reaksjon på den raske utviklingen
i samfunnet i dag, hvor PC og mobil må
byttes ut annethvert år, ellers er man ikke trendy. Likevel: Det å skrive blogg
har vært en spennende opplevelse for meg. Jeg vil anta at undervisningen også
blir mer spennende for elevene når det de kan produsere kan bli publisert på
nettet. Det fører til økt skjerping, og også innsyn i andres refleksjoner.
Dette var noen av mine egne refleksjoner rundt nye perspektiver på norskfaget.
NYE PERSPEKTIVER
Hei, dette var et bra blogginnlegg! Du skriver godt og reflekter mye rundt temaet du tar opp. Du lenker også til mange gode nettsteder. Det hadde vært interessant om du kunne utdypet litt mer når det gjelder nye arbeidsformer i norskfaget. Det er jo så mange muligheter, og spennende å lese om andres efaringer og ideer.
SvarSlett